Image
Top
Menú
6 d'agost de 2013

Planificar un projecte web

Per realitzar un projecte web, abans de començar, hauriem de fer un petit treball previ o estudi de la feina que volem fer, per això avui voldria explicar-vos com podem planificar un projecte web de forma molt clara, eficaç i senzilla.

Resum del procés a seguir:

  1. Definir el projecte
  2. Constituir l’equip de treball
  3. Eines per a l’equip
  4. Usabilitat
  5. Definir el calendari
  6. Disseny. Seguiment i aprovació
  7. Maquetació i programació
  8. Testeig de les funcionalitats
  9. Inserció dels continguts
  10. Manteniment del projecte
  11. Estrena del projecte

1. Definir el projecte

El pas previ per realitzar la nostra pàgina web o projecte serà definir les respostes a unes preguntes essencials:

  • Per què volem una pàgina web?
  • Per a què ha de servir?
  • Amb quin objectiu?
  • A qui va dirigida?

Les respostes a aquestes preguntes no les hem de deixar de banda en tot el procés d’elaboració del nostre projecte web si volem que aquest sigui efectiu, i ha de resumir les nostres intencions, la funcionalitat i els nostres objectius principals.

2. Constituir l’equip de treball

L’equip de treball que necessitem per tirar endavant un projecte web ha de tenir els següents perfils professionals:

  • Disseny
  • Programació
  • Continguts

Una mateixa persona o un mateix equip pot englobar tots aquests perfils professionals, en funció del projecte o de la capacitat de l’equip escollit.

3. Eines per a l’equip

S’ha de realitzar una gran tasca de gestió de la comunicació dins l’equip de treball conjuntament amb el client per optimitzar el temps i les tasques i així poder complir els terminis d’entrega segons el que haurem establert en el calendari.

 

Hem d’aprofitar les eines que tinguem al nostre abast:

  • Espai per a documents comuns on poden accedir els membres de l’equip. Aquest espai pot ser en el nostre servidor, o aprofitar plataformes com Google Docs, Dropbox o Del.icio.us.
  • Elaborar una senzilla base de dades amb les dades de tots els integrants de l’equip: nom complet, correu electrònic, telèfon (fix i mòbil), adreça física, càrrec que ocupa, etc.
  • Plataforma de treball si és necessari; existeixen plataformes a la xarxa que permeten organitzar tasques i assignar-les a persones concretes del projecte. D’aquesta manera, sempre es pot saber en quina fase es troba el projecte.

4. Usabilitat

Aquest document ha de servir als equips de disseny, maquetació i programació per veure quins elements té cada pàgina del nostre projecte, quines funcionalitats tenen, com han d’actuar aquestes pàgines, botons…, és a dir definir la usabilitat del nostre projecte.

El document ha de representar de manera esquemàtica les diferents pàgines que formen la web, quins elements té cadascuna, què han de fer, on han d’enllaçar, etc.

5. Definir el calendari

Abans de començar el projecte hem de definir el calendari de treball del projecte amb tot l’equip de treball per poder complir els terminis esperats.

Cada grup o equip marca els dies o setmanes que necessita per fer la seva feina i quines tasques farà cada setmana. D’aquesta manera, es podrà fer un seguiment exhaustiu de la marxa del projecte i la persona que dirigeixi el projecte i el client podràn veure quines tasques s’estan realitzant en cada moment.

Normalment es divideixen les feines en petites tasques, es treballa per objectius a molt curt termini. Això fa que en qualsevol moment que hi hagi algun petit problema es resolgui en un temps molt breu i es pugui seguir el projecte sense retardar els terminis marcats en el calendari.

Existeixen vàries metodologies: Scrum, Kamban, etc.

6. Disseny. Seguiment i aprovació

L’equip de disseny, en base als documents de definició del projecte i de requeriments, proposarà un o diversos dissenys per al nostre projecte web, el qual haurà fet un petit estudi del mercat on es dirigeix. Aquestes propostes es presenten com a imatges, dibuixos, etc. També exposarà la usabilitat del projecte i dels diferents elements.

La direcció del projecte i el client rebrà les seves propostes i si troba possibles problemes es faran les modificacions pertinents. Aquest procés es repeteix tantes vegades com calgui fins arribar a un disseny òptim sense endarrerir el calendari del projecte.

7. Maquetació i programació

Un cop aprovat el disseny, entra en acció l’equip de maquetació i programació. Aquests professionals convertiran la proposta de disseny en un maqueta de programació bàsica. Aquesta maqueta ja es podrà veure en una adreça web.

Quan l’equip de maquetació hagi enllestit la seva feina, s’ha de comprovar que tot funcioni correctament, s’ha de fer una repassada exhaustiva a tot el projecte.

Quan la maqueta ja està acabada i tots els possibles errors han estat solucionats, entra en acció l’equip de programació. La seva tasca és fer que la part tècnica de nivell més alt es dugui a terme (bases de dades, comerç electrònic, creació de gestor de continguts, etc.).

8. Testeig de les funcionalitats

Quan l’equip tècnic ha enllestit tota la programació cal fer una repassada exhaustiva de totes les funcionalitats sense passar per alt cap detall del nostre projecte. Tots els errors, incidències, canvis i millores s’han de traslladar a l’equip corresponent (disseny, maquetació o programació) per resoldre’ls.

9. Inserció dels continguts

Ara que ja tot funciona de manera òptima, entra a l’escenari l’equip de continguts. Fins el moment s’havien fet servir textos, imatges, vídeos i àudios falsos. Ara, cal introduir tots els continguts definitius al seu espai corresponent.

Prèviament a la inserció dels continguts definitius a la web, aquests han d’haver estat repassats per lingüistes (en el cas de textos), dissenyadors (imatges), etc. No podem pujar continguts que puguin contenir errors. La nostra imatge se’n veuria afectada.

Una vegada tots els continguts han estat pujats a la web, de nou cal repassar-ho tot. Veure que els continguts s’adapten bé a la web, que es veuen correctament, que els vídeos i/o àudios es carreguen, etc.

10. Manteniment del projecte

Un cop ja tenim el disseny, la maquetació, la programació i els continguts enllestits i repassats de forma exhaustiva, estem a punt per a l’estrena de la web.

Hem de ser conscients que quan aquesta web vegi la llum, evolucionarà, creixerà, demanarà nous continguts, tindrà participació, etc. Per tant, caldrà que elaborem unes tasques de manteniment com ara moderació de participació, fer tasques de màrqueting, renovació de continguts, testeig de comerç electrònic, etc.

11. Estrena del projecte

Amb tots els passos anteriors enllestits, tenim el projecte preparat per ser estrenat. Arribat aquest moment, cal estar a punt per reaccionar davant problemes de darrera hora que poden aparèixer en el moment de publicar la web. Davant aquestes incidències, cal que el nostre equip sigui àgil resolent problemes, de cara a no afectar la imatge que els usuaris tinguin de nosaltres.

Article escrit per Argar Jorba

Dissenyador gràfic i desenvolupador web especialitzat en pàgines web i botigues online.
Si t'agraden els meus articles i vols consells més valuosos, no dubteu a fer una donació.

Deixa el teu comentari

Free WordPress Themes